-
1. Hoe kan ik een overlijden melden?
U kunt 24 uur per dag bellen naar onze alarmcentrale op (+31) 088 – 00 786 92
-
2. Kan ik een uitvaart regelen als ik geen verzekering heb?
Ja, dat kan zeker! De opdrachtgever zal in dit geval verantwoordelijk zijn voor de kosten.
-
3. Nemen jullie contact op met de uitvaartverzekeraar?
Het is zeker mogelijk dat Ghazi Uitvaartzorg contact opneemt voor het melden van overlijden bij de verzekeraar en de financiële afwikkeling.
-
4. Wat kost een islamitische uitvaart?
Daar is niet een eenduidig antwoord op te geven. Dit is namelijk sterk afhankelijk van veel factoren, zoals: welke begraafplaats? Hoeveel jaren grafrecht wilt u afnemen? In welke plaats? Begraven in Nederland of repatriëren naar land van herkomst?
Ook houden wij rekening met speciale wensen van de familie. Het inschakelen van onze dienstverlening kent een aannametarief van €786,92. Overigens dient u rekening te houden met de bijkomende kosten van bijvoorbeeld de uitvaartkist, moskee en begraafplaats. -
5. Is eeuwigdurend grafrust mogelijk in Nederland?
Ja, in Nederland zijn de mogelijkheden voor eeuwig begraven worden wel mogelijk. Naast islamitische begraafplaatsen zijn ook gemeentelijke- en particuliere begraafplaatsen die dit bieden.
Echter komt het begrip “eeuwigdurend grafrust” in de Wet op de lijkbezorging (Wlb) niet voor. We kunnen er dus geen juridische definitie aan geven, maar er wordt mee bedoeld dat er een grafrecht zou bestaan dat voor altijd zou moeten duren. Daarmee is het begrip “eeuwigdurend” echter nog niet gedefinieerd.
Een grafrecht voor onbepaalde tijd als bedoeld in artikel 28, eerste lid, Wlb beoogt grafrust te vestigen zonder vooraf vastgestelde einddatum… In juridische zin is bij een (uitsluitend) grafrecht voor onbepaalde tijd als bedoeld in artikel 28, eerste lid, van de Wlb sprake van een particulier graf. De rechthebbende beslist wie in het graf begraven wordt en het graf kan alleen worden geruimd met toestemming van de rechthebbende.
De houder van de begraafplaats kan het grafrecht voor onbepaalde tijd niet zomaar opzeggen, maar er zijn wel gronden voor beëindiging, bijvoorbeeld als het grafrecht niet meer conform de afspraken betaald worden en ook in het geval van kennelijke verwaarlozing kan een grafrecht voor onbepaalde tijd aflopen en mag het graf geruimd worden, als de wettelijk voorgeschreven notificatieprocedure wordt gevolgd.
De twee begrippen grafrecht voor onbepaalde tijd en eeuwig durend grafrecht zijn dus niet hetzelfde. Vaak wordt een uitsluitend grafrecht voor onbepaalde tijd gebruikt om eeuwigdurende grafrust vorm te geven. Een voorwaarde is daarbij dat geregeld moet zijn dat er altijd een rechthebbende op het graf is. Daarmee wordt het eeuwigdurende karakter een afspraak tussen de houder van de begraafplaats en de rechthebbende van het graf. Bij afwezigheid van een rechthebbende kan het recht alsnog vervallen worden verklaard. -
6. Welke stappen moet ik ondernemen bij een overlijdensgeval?
Wij hebben de stappen omschreven voor een efficient en zorgvuldige uitvaartproces. Klik HIER voor de stappenplan.
-
7. Kan ik de wensen voor mijn eigen uitvaart alvast vastleggen?
Jazeker! Wij bieden via onze website de mogelijkheid om een Wilsbeschikking in te vullen. Hiermee kan je de wensen voor jouw eigen uitvaartproces bij ons alvast vastleggen. Daarnaast kun je middels een testament de wensen rechtsgeldig laten vastleggen via een notaris. In de Islam is het ook aangeraden om tijdig jouw nalatenschap te regelen.
-
8. Mogen vrouwen volgens de Islam aanwezig zijn bij de begrafenis?
In de islam zijn er vier grote soennitische wetscholen (madhabs) die elk hun eigen interpretatie hebben van de islamitische wet (sharia): Hanafi, Maliki, Shafi'i en Hanbali. Hun opvattingen over de rol van vrouwen bij begrafenissen kunnen variëren, hoewel ze vaak grotendeels overeenkomen. Hier volgt een overzicht met verwijzingen naar bronnen en interpretaties binnen deze verschillende leerscholen:
Hanafi School
Interpretatie: De Hanafi-school staat vrouwen toe om begrafenissen bij te wonen, inclusief het gebed voor de overledene (Salat al-Janazah). Echter, het is niet aan te raden dat vrouwen naar het graf gaan tijdens de begrafenis zelf. Dit is voornamelijk gebaseerd op de angst voor overmatige emotionele uitbarstingen die zouden kunnen plaatsvinden bij het graf.
Bronnen: In het werk "Radd al-Muhtar" van de Hanafi-jurist Ibn Abidin wordt beschreven dat het toegestaan is voor vrouwen om deel te nemen aan de begrafenisrituelen, maar dat het "afgeraden" is (makruh) om naar het graf te gaan vanwege de bovengenoemde reden.
Maliki School
Interpretatie: De Maliki-school staat vrouwen toe om aanwezig te zijn bij de begrafenis en het gebed voor de overledene, maar ontmoedigt hun aanwezigheid bij het eigenlijke graf. Dit is vooral om dezelfde reden als in de Hanafi-school, namelijk de mogelijkheid van emotionele uitbarstingen.Bronnen: Volgens de Maliki geleerde al-Dasuqi in "Hashiyat al-Dasuqi", is het toegestaan voor vrouwen om de begrafenis bij te wonen, maar het is niet aanbevolen dat ze het graf bezoeken.
Shafi'i School
Interpretatie: De Shafi'i-school staat vrouwen toe om de begrafenis bij te wonen, inclusief het bezoek aan het graf, mits ze hun emoties onder controle houden. Dit is iets soepeler in vergelijking met de andere scholen, omdat de nadruk ligt op zelfbeheersing en niet op een volledig verbod.Bronnen: Imam al-Nawawi, een prominente Shafi'i-geleerde, schrijft in zijn werk "Al-Majmu'" dat vrouwen weliswaar mogen deelnemen aan de begrafenisprocessie en het graf mogen bezoeken, maar dat het beter is dit te beperken als er een risico bestaat op onbeheerste emoties.
Hanbali School
Interpretatie: De Hanbali-school is strikter in haar benadering. Vrouwen wordt toegestaan om aanwezig te zijn bij de begrafenis, maar het wordt sterk afgeraden dat ze het graf bezoeken tijdens de begrafenis. Dit is om dezelfde redenen als in de andere scholen, namelijk om het risico van overmatige emotionele reacties te vermijden.Bronnen: Ibn Qudamah, een bekende Hanbali-geleerde, vermeldt in zijn werk "Al-Mughni" dat hoewel het toegestaan is voor vrouwen om de begrafenis bij te wonen, het af te raden is dat ze het graf bezoeken omwille van de risico's van emotionele uitbarstingen.
Samenvatting van Verschillende Interpretaties
Hanafi en Maliki: Vrouwen mogen aanwezig zijn bij de begrafenis en het gebed, maar hun aanwezigheid bij het graf wordt ontmoedigd.
Shafi'i: Vrouwen mogen de begrafenis en het graf bijwonen, mits ze zich emotioneel beheersen.
Hanbali: Vrouwen mogen aanwezig zijn bij de begrafenis, maar het wordt sterk afgeraden dat ze het graf bezoeken.
Conclusie
Hoewel de details variëren tussen de scholen, is er een gemeenschappelijk thema van voorzichtigheid rond de deelname van vrouwen aan het graf tijdens begrafenissen. De verschillen liggen voornamelijk in de mate van aanbeveling of afkeuring, waarbij sommige scholen iets flexibeler zijn dan andere. Echter, er is geen absoluut verbod op de aanwezigheid van vrouwen bij begrafenissen in de islam, en veel hangt af van culturele gebruiken en de specifieke interpretatie van de religieuze wetten door de gemeenschap.
-
9. Kan ik voor een grafmonument terecht bij Ghazi Uitvaartzorg?
Absoluut! Wij werken samen met de beste steenhouwers die gespecialiseerd zijn in grafmonumenten voor moslims en beschikken over een uitgebreide keuze tegen scherpe tarieven. Bij interesse of vragen kun je gerust contact met ons opnemen.
-
10. Is transport (repatriëring) naar land van herkomst mogelijk?
Ja, wij hebben in de afgelopen jaren vele repatriëringen uitgevoerd in opdracht van verschillende religieuze organisaties, verzekeringsmaatschappijen en particulieren naar diverse landen over de wereld. Wilt u uw dierbare snel, goedkoop, maar wel met de grootste zorg naar het buitenland vervoeren? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Neem nu contact op voor meer informatie.